Personal Travel Zus 1

Duurzamer kunnen we het niet maken, wel goedkoper.

Vliegen. Op citytrip in Europa, in een tussenjaar jezelf leren kennen in Thailand of gewoon een paar weken op een eiland bivakkeren. We doen het allemaal – of eerlijk, heel veel mensen – en we weten hoe verdomde slecht het is.

In mijn vorige reisblog vertelde ik over mijn lange vlucht naar Zuid-Korea. Dat ik geen excuses kon bedenken en gewoon maar gegaan ben. Nu klinkt het alsof het mij totaal niet boeit om zo lang vliegen. Maar dat is natuurlijk niet zo. Om eerlijk te zijn: het knaagt aan alle kanten. Ik ben daarom op onderzoek gegaan om te kijken wat ik werkelijk heb uitgestoten tijdens deze reis. En de uitkomsten zijn niet mals.

Ik begin mijn google zoektocht en typ in ’berekenen uitstoot vlucht’. Ik kom op de site van FlyGreen. Een bedrijf die vluchten berekend en die gecompenseerd kunnen worden. Ik vul mijn gegevens in en volgens deze site heb ik met mijn retourvlucht 2,59 ton co2 uitgestoten. Oei, dat lijkt best veel maar eigenlijk zegt het mij niet zoveel. De vergelijkingen die er bij staan zijn concreter en laten zien hoe slecht dit retourtje is geweest. Mijn vlucht was vergelijkbaar aan 3694 wasjes of 1268 douchebeurten van 10 minuten. Ja, dat is confronterend. Dat is dus – als ik elke dag 10 minuten zou douchen en geloof me als ik zeg dat ik niet zo lang en ook niet elke dag  (oh wat vies! ohja boeit me niet!) onder de douche sta. – ruim 4 jaar aan douchebeurten. Nu zou ik er voor kunnen kiezen om de aankomende jaren niet te douchen. Maar dat vind ik wel een vrij drastische maatregel. Volgens verdere informatie zit ik al op 26% van het jaargebruik co2 van een gemiddeld persoon in Nederland. Ruim een kwart verspild in één retourvlucht. Damn.

Ik zoek verder en kom uit bij GreenSeat – deze site kende ik al. Wederom een site die co2 uitstoot compenseert door middel van mensen in bijv. Oeganda betere leefomstandigheden te bieden. Op deze site kom ik er beter van af. 1,38 ton co2. Wat een groot verschil. Geen idee waarom dit anders gemeten is. Misschien is een enkeltje berekend? Ik klik weer verder en kom uiteindelijk op de site Trees For All. Deze organisatie plant bomen ter compensatie. Het ontbossen van oerwouden zorgt voor veel meer co2-uitstoot.

 “Bossen zijn uitermate geschikt als middel om je CO2-uitstoot te compenseren. Ze nemen CO2 op uit de lucht en zetten dit om naar zuurstof.”

De oerwouden zijn onze longen en die zijn we flink kapot aan het ‘roken’. Dus meer bomen is altijd een goede optie!
Om meer te weten te komen over vliegen, co2 uitstoot en vervuiling zoek ik verder en kom ik op de duurzame blog: zaailingen.com. Op deze site mega veel informatie over alles wat met duurzaamheid te maken heeft. (AANRADER, VOLG HAAR!) Verhelderende uitleg over vliegen tegenover autorijden of ander openbaar vervoer. Er is zelfs een impactcalculator te vinden om inzicht te krijgen hoeveel jij scoort op het gebied van duurzaam leven. Mijn impact was erg laag totdat ik mijn vliegreis invulde. Helaas is mijn gedrag dit jaar niet duurzaam. Zelfs niet tegenover het feit dat ik geen vlees en weinig dierlijke eiwitten eet, alles tweedehands koop en de kWh per jaar ver onder gemiddeld zit. Pijnlijk maar goed om te weten dat zo’n vliegreis niet iets is wat ik jaarlijks zal doen. Om het ‘goed’ te maken, zal ik mijn vlucht compenseren bij Trees For All maar voorkomen is beter dan genezen. Dus voorlopig blijf ik met beide benen op de grond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *